12 november 2009

Japanska Våtservetter


Det var första gången som jag åt Sushi.

Wu Tang Clan hade öppnat mina sinnen för det österländska kulturen.
De samplade oftast citat från gamla Kung Fu filmer och det var nästan som att dessa rappare var reinkarnerade gamla kinesiska krigare.

Det hela gjorde i alla fall att jag och mitt hiphop umgänge ville lära oss mer utav det asiatiska kulturen.

Jag hade aldrig ätit sushi och kan säga nu att det är bland mina favoriträtter nuförtiden.
Det enda gången som jag hade sett användningen utav ätpinnar var i filmen Karate Kid då Mr Miyagi försöker fånga en fluga med ätpinnar.

Jag jobbade i Heron City och hade blivit vän med kineserna som hade hand om Kina maten i foodcourten.
Tidigare hade jag bara ätit de vanliga rätterna som nudlar eller friterade scampi och allt vad de nu hade.
Denna gång gav jag mig på Sushi med ätpinnar.

Kämpar med att lära mig ätpinne-tekniken och är inte säker på vad allt på det rektangulära tallriken ska föreställa. Men jag äter och lär mig.

Det där gröna tex ska man inte äta bara sådär lärde jag mig.
Det ska man blanda i soya såsen.

Egentligen var det nästan en katastrof att äta med dessa pinnar, men jag var för stolt för att fråga om bestick.
Hälften utav alla bitar började jag att äta med händerna efter att ha doppat dessa i soyan tillsammans med wasabin.
Jag åt upp alla bitar tills det till sist endast fanns nåt slags vit blöt sallad kvar på tallriken.

Jag smakade.

Kände en smak utav tvål och citron.
Tankarna ledde till "Yes" diskmedel eller nåt liknande.
Man kanske inte ska äta utav det där vita.
Smakar ju diskmedel, tänkte jag.

Mina händer stank fisk efter att ha ätit hälften utav maten med händerna, som jag annars var van att göra på McDonald's.

Vilka smarta Kineser... de odlar liksom sina våtservetter. De kör naturliga medel för att rengöra sina händer. Man undrar i sånt fall vad jag lär ha tänkt om deras toapapper.

Jag tar upp det där vita med händerna och börjar gnugga det mot mina fingrar och händer. Bakom händerna, mellan fingrarna, nagelbanden...
... Rullar dessa blad mellan handflatorna.

Jag tycker mig att det börjar bli resultat.
Mina händer luktar inte längre så mycket fisk utan numera en citronliknande frisk lukt.

Kinesen som jobbar sitter och iakttar mig och undrar:

"Vad fan göl du?"

"Va?" svarar jag.

"Ja? Vad göl du med ingefälan?"

"Ingefäran? va? ska man äta våtservetterna?"

Inga kommentarer: