19 december 2008

Mitt första jobb


Sommaren efter studenten 97 var inte sommarlov. Det var arbetslöshet. Det var inte som alla andra sommar då man hade nånstans att ta vägen efter sommaren, nu var man tvungen att börja tjäna pengar och vara ansvarsfull.

En vecka efter studenten var jag redan skriven på arbetsförmedlingen.
Men inge jobb hade man. Jag skulle göra lumpen i januari så det var inte många som ville anställa någon som 6 månader senare skulle rycka in i militären.

En kompis som bodde i mitt område tipsade mig om ett jobb. Han påstod att det var lätt att lära sig och att det fanns pengar att hämta ifall man var duktig. Ledaren i företaget var i stort sett rik.
Så en dag följde jag då med min kompis till det jobbet och de bad mig dyka upp dagen efter iklädd i business kläder (kostym eller så).
Deras kontor låg i Zinkensdamm och de anställda var alla ett gäng ungdomar. De flesta i min ålder.

Det började som när man gick i scouterna som liten att man satt på golvet och ledaren berättade historier. Det var mest ett pepptalk inför dagen.
Vi blev delade i grupper och varje grupp hade en ledare.

Ledaren hade dagens uppdrag och kartor och vi i gruppen följde efter.
Jag var fortfarande inte säker på vad det var för jobb, hur mycket vi tjänade eller var vi skulle.
Allt bara gick så fort och man var glad över ha fått nåt jobb i alla fall.

Vi begav oss till hässelby områderna. Vi hamnade i ett villa område och vi såg på kartan vilka gator som vi skulle patrullera på. Där började min utbildning. Vi skulle knacka i varje hushåll som fanns markerad på kartan och försöka sälja Golfkort till "Hässelby golfklubb".
Vi skulle alltså sälja. Precis som de jävlarna som dyker upp ibland och vill sälja en dammsugare.

Korten kostade 300 kronor och för varje kort som vi sålde skulle vi få 50 kronor i provision. Vi hade alltså ingen timlön. Säg att man skulle sälja 2-3 golfkort i timmen så skulle man alltså ha en riktig schysst timlön. Det var moroten i stort sett. De första hushållen så följde jag med gruppledaren och fick lyssna på hur hon gjorde, och fick lite tips. Tro det eller ej... folk köpte skiten. Ser inte särskilt svårt ut, tänkte jag.
Efter ett par hushåll så fick jag en egen karta, Lite golfkort, kvittohäfte och fakturaunderlag. Och så bar det iväg.
'Pling Plong'

"Hej, spelar du möjligtvist golf? Hässelby golfklubb har nämligen specialpris på ... "
'SLAM'
Jaha... han var ju trevlig. Nästa dörr.
'Pling Plong'

"Hej, spelar du möjligtvist golf? Hässelby golfklubb har nämligen specialpris på ... "
'SLAM'
Ooookej... vad händer? Nästa dörr:

'Pling Plong'

"Hej, spelar du möjligtvist... "
'SLAM'
Say what???
Det slutade med att lunchen kom och vi hade samling. Vi mötte upp en annan grupp och de bestämmer att vi ska på Pizzeria.
Pizza 60:-, Läsk 10:-, sålda golfkort hittills: 0 st.
Min första arbetsdag och jag ligger back 70 spänn mot vad jag var innan jag började "jobba".

Hela dagen gick. Jag hade inte sålt ett skit. Jag gick runt i sommarvärme i kostym och slips och svettades som en gris. Fötterna värkte och jag hade nog aldrig varit så trött i mitt liv. Efter 8 timmar då åker vi tillbaka till kontoret i Zinkensdamm där vi ska redovisa försäljningen.
"Hur många har du sålt?"
"Noll stycken" svarar jag. De får lite panik och tilldelar mig en som ska lära mig sälja. Vi kör lite rollspel och jag får lära mig vara trevlig och försöka få folk att börja spela golf.
Hela dagen tog 12 timmar totalt. Vi började 8 på morgonen och slutade 20 på kvällen. Jag hade varit hemifrån hela Fuckin dan och gått back 70 spänn.

Dagen efter upprepades hela historien.
Jag lyckades sälja ett golfkort den dagen. Alltså har jag tjänat 50 kronor. Det var en dam som skulle köpa det som present till sin man.
Igen ute i sommarvädret... svettas och knacka på dörrar. Villa efter villa.

Efter ett tag så sket man i ifall de spelade golf eller inte... det viktiga var att de öppnade dörren.
"Hej, ursäkta att jag stör... Jag bara undrar ifall jag skulle kunna få ett glas vatten?"

Igen lunch i pizzerian... igen 70 kronor till borta. Efter andra arbetspasset har jag nu jobbat 24 timmar och gått back 90 spänn.

Tredje dagen ringde jag in och sa att jag var dålig i magen och dök aldrig mera upp.

Nån vecka senare hade förtaget blivit avslöjad i pressen som en försäljar sekt som utnyttjade ungdomar i att sälja och ungdomarna blev halvt frälsta och lockades utav rikedomar och sammanhållningen.

Aldrig mera provision!

Inga kommentarer: