5 december 2008

Stuntmannen


En kväll... tror det var midsommar eller valborg eller nåt liknande sommarhögtid.
Klockan var runt 4-5 tiden på morgonen. Solen hade i stort sett redan gått upp.

Min kompis och jag hade hamnat i Fittja med nattbussen och skulle promenera till Masmo där vi bodde.
Vi gick inte på motorvägen, utan en 50-väg vid bostadsområderna. Det brukar i stort inte ens vara trafik där på dagtid, än mindre 5 på morgonen en helgdag tänkte vi. Så vi gick mitt på vägen och pratade, skrattade och var allmän fulla.

Jag hörde en bil komma, så jag vände mig om och såg en bil komma i dubbla hastighet av vad som var tillåtet. Jävligt fort alltså.
Eftersom jag står mitt på vägen så tänker jag:
"Den borde ju se att jag står här mitt på vägen, så den borde stanna... Jag står ju synligt"

Han som körde bilen lär ha tänkt samma typ
"Han mitt på vägen borde se mig komma... finns ju inga andra bilar här, så han flyttar sig nog"

Bilen kommer närmare och närmare och jag flyttar mig inte. Bilen saktar inte ner heller.
Det är då som jag börjar tänka
"han verkar inte stanna... nu dör jag"

Den enda tanken jag hade då var att göra en sån stunt som man ser på film, där de rullar på motorhuven och sen flyger av. Så jag förbereder mig för att hoppa och försöka landa med ryggen på motorhuven.
Bilen kommer... jag hoppar... Landar på motorhuven... rullar av... fast inte riktigt som jag tänkt mig... jag rullar av framåt, inte över bilen som planen var.

Bilen hade hunnit stanna innan jag hoppade. Jag var ju lite full så i alla andras ögon så kom bilen, den stannar framför mig. Sekunden efter att den stannar, så hoppar jag på motorhuven... dunkar mig på den och ramlar av.

Medan jag ligger på marken så ser jag att föraren och passageraren kliver av bilen. Jag ställer mig upp fort och tänker
"inte bara att de kör över mig... de ska även avsluta jobbet genom att spöa mig, vilken fräckhet"

Föraren är ju självklart lite skrämd... han har ju ändå just kört på en person.
Vi ser på varandra alla fyra (Tänk Sopranos i denna dialog som kommer)

Föraren: HÄÄeeey!?
Jag: Hääeey!
Passageraren: äeeey?!
Min kompis: ÄEEEY!!

Vi ser på varandra igen. Tyst Paus...

Föraren: Allt bra?
Jag: Jadå... lite skrapsår bara

Sen sätter de sig i bilen och kör iväg. Jag och min kompis fortsätter hem.

Inga kommentarer: