16 december 2008

Profilen


Eftersom vi tog en del utav Hip hop kulturen under slutet på 90 talet så hände det ibland att man bekantade sig med dåtidens stora frontfigurer inom Hip Hop.

En av dessa var mr Rickard a.k.a Profilen.

Profilen var killen som hängde med Petter och rappade bl.a i Sidewalk headliners och Redline records "den svenska underjorden".

Historien som följer är inte sååå jättekul. Det här är väl mer en bekännelse och ett försök att säga Sorry typ.

Vi hade åkt till Göteborg för ett uppträdande har jag för mig. Eller så var vi bara där ett gäng vänner och festade under göteborgs kalaset. Nåt sånt var det.
Det var fest och vi hamnade i en klubb som hette Fatmilk.

Inne på Fatmilk stöter vi på Profilen och hans entourage. Alltid roligt att träffa en sthlmare man är bekant med då man är utanför sthlm.
Kvällen är toppen och alla verkar ha skoj på sitt sätt.

Som vanligt då man dricker öl så måste man ju förr eller senare tömma. Så jag går och ställer mig i den långa kön till toa. Fatmilks toalett var inte en pissoar utan en toa. Så det var långa köer där. Efter en lång väntan är det äntligen min tur. Då kommer en kille och ska tränga sig förbi... en som inte har stått i kö och hållt sig för att inte kissa på sig. Killen ser ut som en typisk hårding och säkert van att ta för sig och göra som han vill. Men nu var inte jag ville kille som helst som han råkade stöta på.
"Hörru... det är kö här jau!"
"Stick, jag ska kissa" Svarar han
"Antingen släpper du dörren nu och ställer dig i kö... eller så ser jag till att du kissar på dig. Hajjar du?"
Det blir en sån där typiskt dialog när två arga blattar hamnar i en sits då ingen vill vika sig. Det slutar med att jag säger nåt i stil med att han inte vet vad han ger sig in på om han väljer att tjafsa med mig och jag tränger mig förbi killen ger han en arg blick, gör mitt behov och sticker upprörd tillbaka till polarna.
Killen:
"vänta du bara... vänta du bara" på bruten göteborgska, och försvinner.

Vi var ett gäng kaxiga invandrar barn från stockholms förorter. Men vi var aldrig såna som slogs. Vi gick aldrig ut för att slåss, utan för att ha kul. Undvek helst bråk, men man kunde inte heller vika sig. Råkade det nånsin bli bråk, så var det enda gången vi slogs bara för att backa sin kompis eller för att försvara sig.

Jag berättar om vad som hände i toakön och ser killens gäng står och blänger på oss. Vi stirrar självklart tillbaka och på sätt byggs det upp en spänning som gör att kvällen inte längre är kul.
Vi fattar att det kommer ju sluta med barfight på stället. Vi vill ha roligt. Vi är i göteborg, fulla som svin, fullt med folk på gatorna och en massa tjejer. Inte har vi åkt så långt för att slåss om vem som kissar först. Så vi bestämmer oss för att dra vidare. Avslutar våra drycker, säger hej då till alla bekanta och försvinner ut på gatorna.
Slutar med att det är en av de roligaste veckorna vi haft tillsammans.
Vi hade nämligen lånat en lägenhet i gbg utav en kompis så vi var där hela kalas veckan.
Inga bråk och massa skoj var det i alla fall.

Nu undrar ni säkert vad det hela hade med Profilen att göra?
Jo, en vecka senare går jag en kompis nere på T-centralens perronger och ska ta tåget hem.
Då ser vi en bekant ansikte... det är ju Rickard, Profilen.
Profilen ser ut att ha gått in i en dörr, märker vi då han närmar sig. Blåtira och ett och annat sår i ansiktet.

"Vafan har hänt?!" undrar vi självklart.
"Jag hajjar ingenting grabbar... Fem minuter efter att ni hade gått kom det ett gäng killar och börjar tjafsa. 'Jävla nollåttor hit, jävla nollåtor dit... vilka tror ni att ni är osv', så det blev värsta bråket. Ni skulle ha varit med grabbar!"
"shit alltså... fan att vi hade dragit alltså", "Ja vafan, vi skulle ha varit med... spöat dessa GBGare" Svarar vi.
Vi lämnar Profilen och fortsätter gå. När vi kommer utanför hör avstånd så säger vi till varandra:
"Fan vilken jävla tur att vi stack HAHA", "Det där skulle ha varit vi annars! HAHA"

Vi fattar ju att det var samma kille från toan som säkert kom och letade efter oss. Men vi hade redan försvunnit och de såg att vi umgicks med Profilens gäng. Så de pucklade på de istället.

Dodged the bullet där alltså.
Men synd bara att de andra grabbarna fick bråka. Sorry man!

Inga kommentarer: