3 april 2009

Derby (A.I.K - Hammarby)



Hade det funnits ett fotbollslag i allsvenskan som jag skulle ha hejat på, så var det nästan A.I.K.
Nästan...

1999 Spelade A.I.K med i U.E.F.A - Cupen.
De fick bland annat möta Barcelona på hemmaplan.
Ronaldo var liksom i sverige och spela mot lilla A.I.K.
Det var nästan så att man var stolt över att det gick så bra för ett svenskt fotbollslag.

Jag jobbade i en elektronik moteringsfirma 1999.
Där hejjade de flesta anställda på A.I.K, även chefen.
En dag så bestämde de att vi skulle på en stockholmsderby med företaget.
Jag hejjar inte ens på nåt av lagen, men tyckte att det kunde vara roligt att följa med och titta.

Mor är från Chile och Chiles nationaldag är den 18 September.
Samma dag som vi skulle på derbyt med jobbet.
De hemma hade bakat Chilenska piroger och fixat i ordning hemma för att fira nationaldagen.
Jag tänkte dra på matchen för att sen komma hem och äta middan med familjen.

"Det är bara en massa bråk på sånt där" säger farsan.
Alla har vi ju sett på TV hur supporterna beter sig på fotbollsmatcher. Djur.
"Äsch, det är lungt! Vi ska ju dit med företaget. Det blir inge bråk" svarar jag.
Jag visste inte bättre.

18e September 1999 var en dålig dag att vara mig.

Allt började bra. Vi började med några öl inne i något av A.I.Ks supporterbarer. Där sjöngs det sånger och stämningen var på topp.

Matchen var rätt bra. A.I.K vann hemma i Råsunda med 2-0 och vi drog till nåt krog och firade med A.I.K supportarna.
Det var kul.
Svensk fotboll kanske inte var så tråkig trots allt.

Hade jag hejjat på ett svensk fotbollslag så kunde det ha blivit A.I.K.
Nu skiter jag i svenskt fotboll.
Larsson spelade i Barcelona och det är den enda som jag diggar.
Kan typ hejja på Sverige i landskamperna så länge som de inte möter Spanien, som är för övrigt i 3 o ett halvt år till, Europa mästare i Fotboll.
I tre och ett halvt år till är Spanien BÄST i Europa i fotboll.
Nog med skryt (som jag för övrigt har rätt att skryta med i tre och ett halvt år till).

Efter att vi hade varit på krogen så var det dags att röra sig hemåt.

På väg till tunnelbanan så möter vi på fem A.I.K supportrar som spöar på en ensam Hammarbyare.
En står och stryper honom med hans halsduk, medan de andra sparkar och slåss.
Folk går förbi som om det var helt okej att göra så.
Ingen säger ett pip eller rör ett finger för stackars killen som råkar hejja på det andra laget.
Det räckte tydligen inte att vinna över Hammarby i fotboll.
De måste tydligen spöa på de också.

Jag är en sån person som jämt lägger näsan i blöt.
Jag är en sån som säger ifrån då jag inte håller med.
Jag är den som lägger mig i andras problem.
Jag är en sån som inte kan se på, när någon åker på stryk 5 mot 1.

Man mot man så kan jag titta på, ifall båda är med och bråkar.
Ibland även 2 mot 1, ifall den som var ensam är kaxig nog att börja bråka mot 2 pers.
Men att se någon oskyldig bli överfallen och är helt uderlägsen, det måste jag göra nånting åt.

Jag lämnar mitt sällskap utan att tänka två gånger och drar undan AIKoarna från Hammarbyaren för att stoppa bråket.
En av AIKoarna tar tag i mig och ger mig en skalle rakt över vänster öga.
"VAFAN SLÅR DU MIG FÖR?!?!! Jag hejjar inge ens på Hammarby vafan!"
Säger jag irriterat till killen och förstår att de bara är ute efter att slå Hammarbyare.
Jag var ju inte där för att slåss. Familjen väntade hemma med pirogerna.
"Vilka hejjar du på då?" Frågar AIKoarna.
"Barcelona!" Svarar jag stolt.
"Jag hejjar inte på svenk fotboll"

Det var ett stort misstag att säga så. Jag skulle ha tänkt mig för innan jag öppnade käften.
Barcelona hade just varit i sverige och spöat A.I.K med 2-1 och A.I.K var fortfarande lite sura över det förlusten, för att de tyckte att domaren hade gjort ett miss som kostat de matchen.

(Ur Wikipedia:
"AIK skulle inleda med en hemmamatch mot Barcelona, som skulle sluta med ett misstag av domaren Alain Saars som "hjälpte till" att AIK fick lida en av "sina allra bittraste förluster". AIK hade gjort 1-0 efter ett mål av Nebojsa Novakovic och ledde matchen i slutskedet. Då skulle AIK göra ett dubbelbyte och en spelare gick av planen för att byta. När sedan den andra spelaren skulle byta så tillät domaren att Barcelona skulle slå sin hörna. Utan att någon var beredd på det slogs hörnan och en Barcelona-spelare kunde enkelt nicka bollen i mål - ett mål som domaren godkände. På övertid lyckades Barcelona även göra 2-1 och vann således matchen.")


Jag tycker att den matchen var mer som att Barcelona kom till Sverige,
Lekte lite, A.I.K råkar göra mål i de första minuterna.
A.I.K tror att de ska vinna över Barcelona i Champions League, tills nån i Barcelona säger:
"Okej, grabbar. Nu har vi lekt färdigt. Låt oss göra två mål. Vinna matchen och så drar vi a casa"
Två mål på fem minuter innan matchen tar slut. Det är iskallt.
I alla fall...

Gnagarna hoppar på mig och spöar på mig ännu mera, efter att jag nämnde att jag hejjar på Barcelona.
Arbetskamraterna ser att jag håller på att åka på stryk och att jag försöker försvara mig mot fem pers så gott jag kan.
Så de skyndar sig för att hjälpa till.
(Jävla åsnor...)

Tydligen för att hjälpa till att göra så att jag åker på mera stryk.
(Smarthuvuden!)

En av mina arbetskamrater tar tag i mig.
Håller - i - MIG!
Kramar om mig så att mina armar låses fast i ett försök att sära på mig och de som slår mig.
Medan han håller i mig och mina armar, så passar ju gnagarna på att slå mig lite till.

Bra jobbat grabben.
Stoppa bråket hur mycket som helst!
Håll i vem du vill!
Men håll - fan - inte - i - mig när jag slåss!!!!

Bra I.Q där.
Bra tänkt!
Tack för hjälpen!

"HÅLL INTE I MIG! HÅLL I DOM! HÅLL INTE I MIG!" Skrek jag medan jag fick en massa smällar och stod helt låst med armarna.

En pikébuss anländer med poliser.
"Vad skönt! Nu stoppas bråket. Jävlar vad jag ska anmäla nu! Jag var ju oskyldig. Jag var snäll. Jag skulle bara hjälpa ju" Tänkte jag.

Poliserna tar tag i mig som stod i centrum av tumulten och slänger in mig i pikéten.
"Vafan?? Jag har inte gjort nåt? De spöade på mig!!"
"Det är för ditt eget bästa" säger en polis.
Jag förstår att genom att sätta mig i bussen så kommer inte huliganerna åt mig.
Jag förstår att de försökte att skydda mig.
Men det kändes orättvist att jag skulle få sitta i polisbil. Det är inte precis hemvänligt för blattar att sitta i polisbil. Även då det är en bra anledning.
"Jag vill anmäla! De står ju där! De som slog mig... De står ju där!"
"Vi tar det sen!" Svarar polisen.

Min chef går förbi pikébussen och ser att jag sitter i bilen med blåtira och allt.
"VAD FAN HAR DU GJORT????? ALLTID DU! ALLTID DU!"
"Det var inte mitt fel! Jag var snäll!" försökte jag förklara genom fönstret.

Det blev inge polisanmälan. De sa att jag skulle komma in i veckan och prata med nån polis i solna. När jag gjorde det så säger polisen att det förmodligen inte blir nåt utav detta då de inte vet riktigt vem som slog mig.
"Men de stod fan precis där!"

Sen var det resan hem efter matchen. Efter att jag klivit av pikébussen.
På nåt sätt...
Djungeltrummor eller telepati eller nåt, så var det som att varenda gnagare visste att jag var fienden.
Hela resan hem från Solna så dök det upp gnagare som ville tjafsa eller slåss.
I deras ögon så var jag Hammarbyare för att jag hjälpte en Bajare.
I deras ögon så var jag en Barca fans som de ville slå.
Det var som att alla hade sett mig i en efterlyst affisch och ville dra in hittelön på mig.

Sen kom man hem till pirogerna och ska fira Chiles nationaldag med familjen och äta middag.
Kommer hem med en blåtira och lite sår.
"Vad var det jag sa? Alltid bråk på såna matcher!" säger farsan.

Svensk fotboll No More efter det!

Inga kommentarer: