22 maj 2009

Midnatt råder...


I högstadiet var jag med i kören för att slippa gå på alla lektioner.
Vi tyckte att det var värsta kuppen att vara med i kören.
Dels, som sagt, så slapp vi ju gå på vissa lektioner och för det andra så var där en massa tjejer att umgås med.

Inför repetitionen för Lucia så fick vi, en lite skara av busungar vara tomtenissarna.

Vi skulle framföra den där "Tripp Trapp" sången.

Koreografin gick till så att de på scen gjorde nån teater och när de som skulle föreställa barn gick till sängs, så skulle vi tomtenissa smyga ut från ett gömställe och trippa fram till scenen. Sjungandes lite viskande den där "Trippetrippe tripp trapp" sången.
Vår gömställe var längst bak bland publiken bakom några växter.
Vi skulle alltså, smyga fram ur dessa växter bakom publiken och zickzacka raderna, så att medan sången pågick, så hasade vi fram mellan publikraderna.

Repetitionerna gick jättebra och musikläraren var stolt över sin koreografi.
Säkert väntade sig denne att nån skulle upptäcka henne och dra med sig henne till Broadway.

På 90-talet var det ju mode att springa runt med Bombar-jackor.
Plus att vid 15 års åldern hade de flesta killarna börjat gå på fotbollsmatcher i stockholm och fått slagits ett fåtal gånger med huliganerna.
90 talet var även "Blood in Blood out" tiden då The Latin Kings blommade med sin första platta "Välkommen till förorten".

Kickers på 90 talet gick alltså runt i FILA skor, Levis 501:or som var uppklippta vid fötterna.
Nån t-shirt och bombajacka.
Gärna en backslick a lá turken.
Helst "page" (halvlångt hår) som Jocke på sökarna.
Snusnäsdukar, bandanas, var vanligt att man hade med tanke på TLK.

Inför det stora föreställningen så tyckte vi grabbar att vi skulle modernisera våra Tomtenissar.
Vi hämtade våra Bombajackor och vände de ut och in så att det orangea var utåt.
Vi tog röda eller svarta snusnäsdukar och täckte våra ansikten som tjuvar gjorde på vilda västern.
Tomteluvorna behöll vi.
Sen gömde vi oss i vårat gömställe.

Aulan (som var skolmatsalen egentligen) var fullsatt. Där fanns det blandat föräldrar och elever som var där för att titta på Vårbys julföreställning.

Sen var det vår tur!

På scenen:
"Hyssshhhhh.... hörde ni något?" Viskandes.
Där var det meningen att vi skulle smyga fram och viska "Midnatt råder... tyst är det i huset".
Istället så stormar det fram 6-8 huligan-rånar-kickers tomtenissar!!
BRAAAAAK!

Sparkar ner växterna som dolde oss och och ropar... inte sjunger, ropar i kör:
"MIDNATT RÅDER! TYST ÄR DET I HUSET!" rusar emellan raderna med våra grötslevar och slår folk på huvudet, sparkar ner stolar, river lite rekvisita, sätter oss ner vid scenkanten och sjunger som värsta fotbollshuligan skaran "TRIPPETRIPPETRIPPTRAPP...TRIPP....TRIPP!! TRAAAAAAP!"

Läraren grät nästan, hennes skapelse var förstörd.
Men publiken uppskattade oss, i alla fall eleverna.
Vilken syn!!

12 kommentarer:

The woman in front of the man sa...

Fy fan vad taskigt!

south of sthlm sa...

Haha.. stackars lärare. Å vilka jäkla skitungar!

Blondish sa...

Southish;
Ja vad fan har jag att förlora?
Mer än min egen självrespekt..

Gangsta; Mer...

Lisa sa...

hahahahahaha :)

Anonym sa...

Tripp trapp? Jag tror bestämt det är tipp tapp, haha.

Gangsta sa...

HAHA
Blatte... HAHA kan inte ens sjunga rätt text.
Har i hela mitt liv trott att tomtenissarna trippade.

Åsa sa...

Eeehhhh.. asså, jag vill minnas att jag var med i den där kören i alla tre år å inte minns jag detta.. Har jag totalt tappat minnet eller hittar du på? :-) Jag har bara ett minne av dig.. Det var en viss tjej som du gillade LIIIITE mer än alla andra..

south of sthlm sa...

Trippar är nåt man åker på... ;)

Gangsta sa...

Wallis :P
Den tjejen gick visst i din klass :)
Hon är fortfarande sååå vacker!!!!

Hon var med i kören också :D

Fan... vart var du i högstadiet??
Du missade ju allt det roliga. Fråga folk om de kommer ihåg oss med de neon-orangea bombarjackorna! HAHA

Tomtenissarna var jag, Fredrik nånting, Max... hmmm... undrar ifall Kalle E, var med. Sen kommer jag inte ihåg vilka fler som hängde med.

Jag minns en annan gång då vi dansade till "I'm som exited.." hahaha

Åsa sa...

Dansen på skolteatern minns jag.. Fy fan.. Vad jag minns det..

Gangsta sa...

Nella hade också glömt tomtarna.
Dock så hade Kalle E, ett bra minne av tomtenissarna :)

Dansen finns på film har jag hört!

Åsa sa...

Dansen finns på film.. Ev är det jag som har den, men på VHS.. :-)Får ta en skolteater återträff å se den.. *asg*