11 maj 2009

Villa Medusa


Ett av våra stammis hak för över 10 år sen var LimpBar vid Norra Bantorget.

Vi hade varit och festat nånstans och skulle avsluta kvällen på LimpBar.
Jag hade gjort av med en del pengar under kvällen och hade bara max en hundring kvar.
Det skulle räcka till ett par öl i alla fall.

Väl inne så ska vi hänga av oss i garderoben en trappa ner och de har den här halvkändisen från Villa Medusa eller Klubb Goa eller vad han heter i garderoben.
(Kan säga nu i efterhand att killen är en skitschysst kille och astrevlig egentligen)

Garderoben kostade en tjuga och jag betalar för min jacka.
Får ingen växel tillbaka.

"Öhh, ursäkta? jag ska ha 80 kronor tillbaka?"
"Nä, du gav mig just en tjuga" säger han i garderoben.
"Öööh... Nää? jag gav dig en hundring"
Jag var säker på detta då det var min sista hundring.
"Nä.. jag fick en tjuga"

Jag började bli lite irriterad.
Jag kollade i min plånbok för säkerhets skull och kände i mina fickor.
Nä... Jag hade inga pengar. Min sista hundring var borta.
Han hade fått en hundring utav mig.

"Jag är helt säker på att du fick en hundring. Jag lovar. Jag vet för att det var min sista hundring"
"Nä.. jag fick en tjuga" Killen började bli lite nervös och lite osäker på ifall jag kan ha rätt.

En vakt dyker upp och undrar vad som pågår.
Vakter kan man oftast inte prata med verkar det som.
Så fort jag försökte förklara så tystade han ner mig och bad mig gå iväg från garderoben.
Det gjorde mig ännu mer irriterad.
"Alltså.. du Villa Medusa!! Är det så du tjänar pengar? på att ta växel från folk som du tror inte har nåt koll? Du gjorde misstaget i att jag faktist hade koll!"
"nä.. jag lovar.. kolla i kassan... finns inte en enda hundring här"
"Näää... den ligger säkert i din ficka ju! Patetiskt!"

Jag var mest sur på vakten som kom och la sig i och bara kom och antog att jag var boven.
"Fult trick det där med att ta en hundring och låtsas att det var en tjuga för att slippa ge växel" utbrister jag.
Killen försvarar sig... jag anklagar... han försvarar sig.
Vakten skäller, mina polare skäller.
Kalabalik är ordet.

Vakten tröttnar på mig och slänger ut och portar oss.
Vi var aldrig mer välkomna dit.
Där tog kvällen slut för oss.

"Det var inte bara att det var mina sista pengar ikväll. Det var principsak" försvarade jag mig till polarna för att de inte skulle bli sura på mig. Men polarna hajjade... de backade ju mig.
"Ja.. vafan! Kommer och sno dina pengar bara för att han varit på tv o grejjer!"

Tre fyra dagar senare så går jag ner till Skärholmens Centrum.
Ringer en av mina polare.
"Du... jag är i Skärholmen och ska hyra film. Så stoppar jag handen i fickan och gissa vad jag hittade?"
"Hundringen?..."
"HeHe... Ja..."
"JAG HATAR DIG!!!!"


Stackars Villa Medusa killen. Läser han detta så: Förlåt att jag kallade dig tjuv.

2 kommentarer: