25 maj 2009

Sabotage



I nionde klass.
Ännu en högstadie historia :)

Jag är tyvärr inte den som tyckte om att studera. Jag gick mest till skolan för att ha roligt.
Många gånger så slutade det med en massa bus.
Jag och en klasskamrat (my partner in crime) hängde jämt. Vi bodde i samma område och vi gick i samma klass. I skolan var vi oskiljaktiga.

Den här gången gick vi i en klass som hette "teknik och form".

Vi fick i uppgift att i grupp göra ett specialarbete som sen skulle hängas upp i skolan.
Arbetet gick ut på att fotografera och framkalla bilder.
Skriva en text om bilderna och sen klistra det på ett stort ark.
Sen skulle man bedömmas på hur hela utformningen såg ut.

Jag och min kompis då (fan... vi kallar honom för Payne) gick självklart ihop i samma grupp. Men båda visste att varken jag eller han skulle anstränga sig för att göra ett bra jobb så vi var ju tvungna att värva någon till vår grupp.
Vi såg oss som de lite smartare i skolan. I alla fall jag...
Det var lite min naturliga ledaregenskap. Låt andra göra ditt jobb och sen ta äran :P

Så vi värvade en av grabbarna i klassen som klassades lite som "pluggis". Låt oss kalla denne för Larsson. Efter den skånske fotbollspelaren.

Larsson var en rund och knubbig kille vars mor jobbade som skolvärdinna.
Han var en jättetrevlig kille. Gjorde sitt bästa i skolan och hade inte svårt att vara social.
Han bodde också i vårt område och det hände ibland att han ville hänga med de tuffa grabbarna.

Vi påbörjade arbetet. Minns nu inte vilket ämne som vi valde.
Men vi lät Larsson sköta det mesta. Dessa grupp-arbete timmar var lite fria timmar.

Medan Larsson skötte arbete så var planen att vi skulle sabotera för de andra grupperna så att även om vårt arbete inte var bäst så skulle den glänsa i förhållande till de andras.

Vi började med turken i klassen. Hans grupp gjorde ett arbete om Mat-tanterna i skolan.
Vi övertalade de att köra ett "A-team" tema på arbetet.
Typ döpa tanterna efter medlemmarna i "A-team" och lägga in pratbubblor på repliker som de i tv-serien sade.
Egentligen så var det rätt kul och smart.
Men tyvärr så såg deras arbete ut som nåt som de hittat i papperskorgen när de lämnade in den.
När man klistrat fotografiet på pappersarken så skulle man lägga den i ett press för att inte arken skulle böja sig efter fotografierna.
Medan deras arbete låg på tork i pressen ... (Ja jag vet, vi var elaka)... så tog vi och gjorde en boll av den och la i pressen.
En platt, skrynklig pappersboll var resultatet.

Efter varje lektion så lämnade man sitt pågående arbete i några fack i klassrummet tills nästa lektion.
Det fanns en grupp som var rätt snabba och duktiga... det var två killar som hette Tobias eller Torbjörn i det gruppen och en till kille som jag inte minns.
Deras arbete råkade jämt "försvinna" efter varje lektion så att de fick börja om från början.
Då det blev dags att lämna in arbetet så hade de inget att lämna in för att fotografierna jämt "försvann" och texterna "försvann".
Läraren Janne trodde att de bara hade lökat i alla fria lektionerna och bara ljög.

Ja, det var vi som gjorde att deras bilder jämt försvann. Vi turades om att sno deras arbete från facket och kasta den i en container utanför skolan.

Det fanns ett par asiater i klassen som jämt var övergrymma på allt de gjorde. Deras arbete blev så finså att den rörde vi inte. Det skulle ha varit jätte synd om de. Typ guldkanter och vacker typsnitt och vackra bilder.
Där kändes det verkligen som att vi skulle hamnat i helvetet direkt om vi rörde deras arbete. De gjorde ju aldrig en fluga förnär.
Om inte de kinserna jobbar åt NASA eller botar Cancer då var de onödigt att skona de.

Jag och Payne sprang mest runt och tog bild på söta tjejer i skolan och latjade på vår fria timme. Larsson var den som gjorde det mesta.
Jag tror att jag skrev rent texten som Larsson hade skrivit på datorn. Payne hjälpte till att klistra fotografierna som Larsson tagit och framkallat, på pappersarken och det slutade med att jag ritade en blå ram med krita runt arken med linjal.
Vi lämnade in arbetet och läraren ville höra hur vi hade delat upp arbetet.

"Jag skrev texten!" sa jag innan nån annan tog åt sig äran (Larsson alltså).
"Jag fixade bilderna!" sa Payne innan Larsson öppnade käften.

Larsson var mållös och bara stirrade förvånad på oss efter att vi tagit äran av det han hade gjort.
"Men Larsson... vad har du gjort då?" frågade Läraren Janne.
"Han fick rita den där blåa randen" sa vi då innan Larsson fick svara.

Vi fick en 4 i betyg (Det var ju sifferbetyg på den tiden) som grupp.

Larsson var upprörd efter lektionen.
"Vafan säger ni sådär för? Jag gjorde ju allt"
"Men vafan... vi fick ju en 4:a. Det spelar egentligen inge roll vem som gjorde vad. Alla vi fick ju fyror!"

2 kommentarer:

south of sthlm sa...

Jag svär du är blindare än pårökta Stevie W. wannabies - man måste ju hjälpa dig på traven att hitta grejerna
http://southofsthlm.blogspot.com/2009/05/rhymefest-har.html

Gangsta sa...

Tack!!

Din blogg var typ nerlagd ett tag ju!