26 november 2008

Julbord


Har bott i sverige sen 1986. Ändå har jag lyckats missa denna tradition med julbord.

Hemma med familjen firar vi jul. Vi äter middag och ibland har det varit lite svensk eftersom vi måste integrera oss och pappa tycker väl att det är lättare att laga köttbullar än kalkon eller kanin eller nåt man skulle ätit i Spanien på julen.

Julmiddagar har man varit på förr med företaget... Då har det hetat julmiddag och inte julbord vad jag vet. Det var i stort sett som en typisk svensk smörgåsbord.

Förra året i Gävle så skulle vi äta julbord med arbetsledningen på vårt jobb. Det var min första julbord.

Minns inte vad det var för ställe. Jag är grymt dålig på namn. Nånting med "gård" kan jag tänka mig.
Uppklädda självklart, stället var superfancy och de lever väl på att servera julbord.
Vi blir bemötta utav en kypare som leder oss till vårt bord.
Bordet hade en röd bordsduk med lite vita detaljer och fina ljustakar.
Jag såg inga menyer av nåt slag.

"vad får det lova att vara för dryck till maten?" Frågade kyparen.
Alla runt bordet börja beställa. Öl, cider, vitt vin, rött vin osv.
Om jag ska dricka vin till maten så vill man ju veta vad man äter för att matcha vinet. Kött... rött vin möjligtvis. Fisk... förmodligen nåt vitt.

"Vad blir det för mat?" Undrar jag då. Bordet blir knäpptyst... alla stirrar och väntar sig ett skratt från mig närsomhelst som om jag har dragit ett skämt och de väntar på slutpoängen.
"ursäkta?" svarade kyparen.
"vad blir det för mat?"
"jul... julbord" kyparen stirrar på mig som om han inte förstår vad jag frågar. Jag pratar ju fan svenska med killen tycker jag.
"Ja... jag ser att ni har dukat ett fint julbord (Röda duken, ljusstakarna, julmusiken i högtalarna), men vad blir det för mat?"
"JUL-bord!"
"Hålltruten nu...!!" Avbryter chefen innan jag hinner fråga igen "Öl... han dricker öl till maten. Han är spanjor... han vet inte bättre" Ursäktade sig chefen inför kyparen.

När det är dags att hämta maten så går man upp en våning och där har de Buffé med allt svensson man kan hitta... Sill, köttbullar, potatis, ris, skinka osv.

"Jahaaa... är det här julbord?"

1 kommentar:

Micke sa...

Hahaha! Det kommer jag ihåg! =)
Du fick mig att låta som värsta rasisten eller nått.. Jag sa ju på ett skämtsamt sätt.. :o