26 november 2008

Moderna Museet Kuppen


1993 blev Moderna Museet bestulen på en del dyrbara tavlor. Bl a en dyr Picasso.

Inspirerade av detta så bestämde gänget och jag att vi skulle göra nåt liknande i vår skola.

Gick i högstadiet, höst terminen i nian.

På den tiden var vi riktiga busungar och skolledningen hade inte så höga tankar om mig och mina kamrater. De väntade bara på anledning att sätta dit oss. Vi var rätt hala och kunde oftast bortförklara ganska lätt deras anklagelser. De väntade bara på tillfället då de kunde ta oss på bar gärning.
Det var inte så att vi var kriminella eller nåt. Vi var bara ett gäng busungar. Riktiga pain in the ass.

Korridoren som ledde till lärarrummen var fylld med tavlor. Cirka ett tio tal. Vi skulle få de att försvinna utan att lärarna upptäckte oss. Minns inte vems dumma idé det här var men vi sprang runt på vår rast och i plockade ner tavlorna och gömde de i skolsysterns toalett.
När lärarnas korridor var tömd så fortsatte vi ta ner tavlor runt om i skolan och gömde de i skolsysterns toalett. Skolan skulle rensas på tavlor som en liten "Moderna Museet"-stöt.

När jag gick i nionde klass hade jag inte börjat växa än. Var 15 år och 160 lång. Rätt liten alltså. På nåt sätt så skulle jag alltid hävda mig och vara värre än alla andra. I skolan fanns det en jättestor tavla som hängde i närheten till Skolsystern. Tavlan kan ha varit 2 meter hög och 2,5 m. bred. Självklart var det den tavlan som jag skulle plocka. Minsta killen i gänget skulle plocka ner största tavlan i skolan.
Jag får ner tavlan från fästet... bär iväg den till skolsysterns väntrum och så... nä... fan... får ju inte igenom tavlan i dörren. Går inte att vända heller i korridoren för att få in den på snedden och lite bråttom hade jag också för man ville ju inte åka fast.

"Vafan håller du på med??!?" hörs det från andra sidan tavlan. Det var skolsystern som upptäckt mig. Jag vänder mig om och ska hänga tillbaka tavlan för att sedan lägga benen på ryggen och fly. Hon har ju trots allt inte sett vem som är på andra sidan tavlan. I mitt försök att hänga tillbaka tavlan så når jag inte ända upp, men jag trodde att tavlan satt fast i sin krok på väggen. Så när jag släpper tavel jäveln så rasar den och går sönder. Tavlan föreställde en karta på området som såg ut att vara från 1800 talet... vad vet jag. Ramen var gjord av trä och det var typ den som gick sönder.

Sekunder efter känner jag en hand på min nacke och en mans röst som säger:
"Nu har vi dig på bar gärning!"

Jag åkte dit.
Det hela ledde då till föräldrar möte, som sen ledde till att jag fick byta klass, som resulterade då att jag fick helt nya lärare i vårterminen i nian. Nya lärare som bara hade hört om busungen, men då jag verkade vara en ängel på lektionerna så lyckades jag att smöra till mig en höjning på 0,5 i snittbetyget då vi slutade nian. Från 2,7 till 3,2. Inte så dåligt alls ändå. Vi var ju trots allt bara busungar.


Från Wikipedia:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kul att du börja leka i bloggens värld! Janu hoppas jag att du skriver varje dag så att jag har något att läsa på jobbet... jag ska bli bättre ja...kan du läsa via jobbet? Puss å kram

Http://lilljojjo.blogg.se

Anonym sa...

hahahahahaha, vilken GANGSTER!!! A TRUE O.G!!! hahahahahahahahahahaha Du e bast, Pablo, min Hero, Softy-Guy!!! hahahahahahahahaha Vanta bara tills dina egna barn kommer, forst DA kommer dina foraldrar att fa njuta av hamnd! ahahhahahahaha