26 januari 2009

The Sneeze

Akt 1.

Jag och en kompis har just gått av tunnelbanan i Liljeholmen och ska promenera till jobbet. Det är vinter/vår så det är fortfarande kallt och snorigt.

Vi går och pratar, med kompisen till vänster sida om mig och jag får en kliande känsla i näsan.
Av artighet för att inte nysa på kompisen så vänder jag mig bort, mot högern för att släppa nysningen. Hade det varit inomhus hade jag säkert täckt för nysningen. Men nu utomhus så kände jag bara för att släppa loss den.
Det här var en sån där skön nysning som man bara vill explodera ut.

Så, det kliar. Jag ursäktar mig. Vänder mig bort ifrån min kompis och släpper loss blandningen utav saliv, snor och bakterier ut i luften.
Slut på akt 1.

Akt 2.

En liten dam, hoppar av tunnelbanan i Liljeholmen.
Hon har råkat ta ett senare tåg än vanligt så hon är lite stressad. Antarligen har hon stått framför spegeln hela morgonen och kämpat med sminket för att vara fin för den snygga kontorskillen på jobbet.
Hon är glad över att ha sluppit vara förkyld denna säsong. Hon har lärt sig i år och har unvikit att hålla sig nära folk som är förkylda och är försiktig med vilka hon umgås med, för att inte bli sjuk i onödan.
Hon kommer gåendes på trottoaren som blockeras utav två unga slöfockar som pratar en massa strunt.
De ser inte att hon är stressad och hon stör sig på att de inte går fortare eller släpper förbi henne.
Hon är trotts allt ganska blyg och artig. Hon är inte typen som säger ursäkta eller gör nåt för dramatisk.
Idag är speciellt. Hon har bestämt träff med "Snygge kontorskillen". De ska ta en kaffe innan jobbet, så hon måste skynda sig.
Så hon bestämmer sig för att göra en omkörning.
Hon ökar takten och går om, på höger sida.
Hon är aningen kortare än killen till höger, ungefär ett halvt huvud kortare.
Hennes ansikte är ungefär i perfekt nysningshöjd för denne kille.

När hon är i linje med killarna så känner hon sig lite stolt över att hon vågar gå om.
Hon har snart klarat det och kan inte låta bli att le.
Men plötsligt hör hon ett tjut som kommer ifrån en av killarna.
Hon vinklar ansiktet mot närmaste kille för att informera sig om vad som pågår.
"Aaaatjshooooo!" Vrålar han och hennes ansikte fylls utav nånting vått och fuktigt.
"FYYYY FAN vad äckligt!!!" är hennes första reaktion och hennes andra är att torka bort sörjan fort som fan med jackärmen.
"Förlåt, förlåt..." svarar killen lite skamsen.
"Jag såg inte att du kom, du dök upp från ingentstans!" Var hans ursäkt medan hans kompis sitter på huk och ser ut att gråta... nä... fel, han skrattar tydligen.
Lilla damen blev sjuk 2 dagar efter incidenten och snygge killen på kontoret blev rädd av hennes nya punkar-smink-tema hon valde den dagen (Rinnande maskara och utsmetad läppstift och rouge). De sågs aldrig mer för kaffe igen.

Killen med nysningen skrev om denna händelse i en blogg 10 år senare för att dokumentera händelsen.
Slut på akt 2.

FIN

1 kommentar:

Gangsta sa...

HAHAHA
Kvinnans version på historien är påhitt.
Men Ja... Jag nös en kvinna i ansiktet! HAHAHAHA