16 januari 2009

** Varför män bara kan göra en sak i taget...


...Och kvinnor aldrig slutar prata.
En bok
skriven utav Allan & Barbara Pease.

En bok som jag fick i julklapp.


Mycket i denna inlägg blir citat från boken.
Tror att boken är
skriven för att bli tagen med en nypa salt, men fan...
Ibland är man ju bra dum. Man säger fel saker. Man förstör relationer och man kan inte förklara hur i helvete det gick till. Ungefär som det här...


-
Ena stunden står jag i baren och betalar för mina drinkar, minns att jag säger till bartendern "mera sprit, mera sprit". Blinkar och i nästa ögonblick har det gått 8 timmar och jag kräks i några buskar. Står där med en trasig jacka, inga nycklar hem, inge plånbok och inge mobil... inge minne heller.

Så där kan det kännas ibland i livet (förresten så har det där exemplet hänt mig på riktigt. En annan historia).

"Boken tillägnas alla de män och kvinnor som någon gång slitit sitt hår av förtvivlan medan de vädjat till sin partner: "Men varför fattar du inte vad jag menar?" Förhållanden går i kras för att män fortfarande inte kan förstå varför kvinnor inte kan vara mer som män, och för att kvinnor förväntar sig att deras män ska uppträda precis som kvinnor gör"

De flesta har nån gång hamnat i en situation där männen inte har förstått varför en kvinna är arg och inte själva kommit på orsaken till att hon är arg:

"I de flesta samtal av den här typen säger mannen precis som det är - han förstår helt enkelt inte problemet. "Okej, då" säger hon. "Jag ska säga vad det är fast du låtsas att du inte fattar!" Men han låtsas inte. Han begriper faktiskt inte vad det handlar om."
"Manliga hjärnor är inte utrustade för att höra eller se detaljer"

Ibland i när man diskuterar så får man ingenting sagt heller:

"Män kan inte prata. När en man pratar visar MRT-undersökningar att hans vänstra hjärnhalva aktiveras när den försöker hitta ett språkcentrum, men där finns just inte så mycket i den vägen. Därför är män inte heller särskilt bra på att prata"

Det värsta som jag kan tycka är när tjejen vägrar prata med en:

"Om en kvinna pratar mycket med dig, innebär det att hon gillar dig. Om hon inte pratar med dig alls, ligger du illa till."

Hur viktigt är verkligen vad som sagts?:

"Män tolkar varje ord hon säger som om det verkligen är det hon menar och svarar därefter. Under ett gräl definierar mannen kvinnans ord för att försöka vinna. Se om du känner igen den här ordväxlingen:

Jenny: "du håller ALDRIG med om någonting jag säger"
Jan: "Vad menar du med ALDRIG? Jag höll med dig om de två senaste sakerna du nämde, eller hur?"
Jenny: "Du säger ALLTID emot mig, och du måste ALLTID ha rätt!"
Jan: "Det är inte sant! Jag säger inte ALLTID emot dig! Jag höll med dig i morse, jag höll med dig igår kväll, och jag höll med dig förra lördagen, så du kan inte påstå att jag ALLTID säger emot dig!"
Jenny: "Sådär säger du VARJE gång jag för det på tal"
Jan: "Det är lögn! Jag säger det inte alls VARJE gång!"
Jenny: "Och tar BARA i mig när du vill ligga med mig!"
Jan: "Sluta överdriva! Jag tar inte BARA..."

Hon fortsätter att gräla och använder känslorna som vapen, medan han fortsätter att definiera hennes ord. Grälet trappas upp tills hon vägrar att prata med honom, och han klampar iväg för att vara för sig själv. För att få någon framgång under grälet behöver mannen förstå att när kvinnan grälar så säger hon saker som hon egentligen inte menar, så han bör inte ta henne på orden eller försöka förklara innebörden i dem."

Här kommer en lite lexikon för män och kvinnor:
"Kvinnlig svenska
Ja = Nej
Nej = Ja
Kanske = Nej
Förlåt = Det här kommer du att få ångra
Gör som du vill = Det här ska du få igen för senare.
Visst... gör det du = Jag vill inte att du gör det.
Jag är inte upprörd = Det är klart att jag är upprörd, din idiot!
Du måste lära dig kommunicera = Håll bara med mig.
Hör du vad jag säger !? = [för sent, du är död]
Jag skriker inte! = Jo, jag skriker för att jag råkar tycka att det här är viktigt.

Mäns svenska
Jag är hungrig = jag är hungrig
Jag är sömnig = Jag är sömnig
Jag är trött = Jag är trött
Vill du gå på bio? = Jag vill gärna ligga med dig så småningom.
Får jag bjuda dig på middag? = Jag vill gärna ligga med dig så småningom.
Vill du dansa? = Jag vill gärna ligga med dig så småningom.
Vad är det med dig? = Vad är det för meningslöst självförvållat psykologiskt trauma du genomgår nu?
Vad är det med dig? = Ikväll blir det tydligen inget sex.
Jag har tråkigt = Vill du ligga med mig?
Ja, jag gillar din nya frisyr = Jag gillade den förra bättre.
Ja, jag gillar din nya frisyr = Fem hundra spänn och man ser knappt någon skillnad!
Jag tycker att vi ska prata = Jag försöker impa på dig genom att visa hur djup jag är, så kanske du vill ligga med mig sedan."

"Kvinnor mäter sin egen självkänsla genom kvaliteten på sina förhållanden."
"Om en kvinna inte trivs i sina förhållanden kan hon inte koncentrera sig på sitt arbete"
"Män mäter sin egen självkänsla genom sitt arbete och sina prestationer"
"Om en man inte trivs på sitt arbete kan han inte koncentrera sig på sina förhållanden"

"En kvinna behöver känna sig säker på att hon inte får mannen att känna att han har fel när hon diskuterar problem med honom...
... En man behöver inte veta att kvinnans syfte inte är att få honom att ha fel - Det är att hjälpa honom - och han bör inte ta saker och ting så personligt."

"Förhållanden börjar bli skakiga när män och kvinnor inte inser att de är biologiskt olika och när båda förväntar sig att den andre ska leva upp till deras förväntningar. Mycket av den stress vi kan känna i ett förhållande beror på den felaktiga föreställningen att män och kvinnor nu är lika och har samma prioriteringar och begär och drivs av samma saker."


Ibland grubblar jag för mycket. Ibland säger jag för mycket och tycker för mycket.
Fuck It!!

Inga kommentarer: