13 januari 2009

** Mikrofonkåt

Köpte Fredrik strages "Mikrofonkåt" igår och fick en nostalgitripp.
Roligast var att läsa om Latin Kings och Infinite Mass.

Det fick mig att tänka på mina gamla trakter. Mindes tillbaka till första gången jag hörde TLK var på min klockradio och jag vaknade till låten "Snubben".



Svensk Hip Hop för oss var typ Just D fram tills nu. Äntligen en grupp som rappade och lät som våra amerikanska rappare.
TLK på den tiden var våra hjältar. Rappade om vår vardag och de byggde stolthet bland oss förortsblattar.
Det var den tiden då "Blood In Blood Out" hörde till vardagen. Tillsammans med filmer som "Menace 2 Society", "Boyz In The Hood", "Sökarna" och "Stockholms Natt".
Det var vår uppväxt... dessa var våra ideal.

Jag mindes tillbaka till Raptävlingarna som hölls i Norsborg. Där Robyn blev upptäckt då hon var bakgrunds sångerska åt gruppen som vann det året.

Det var under dessa knattediscon som jag träffade killarna i "Los Compadres" (Dj Masse och Jan Vasquez) som hade ett sound som kunde liknas "Cypress Hill" eller "Funkdoobiest". Genom Jan och Masse blev jag även vän med Ismael och grabbarna i gruppen "The Highest Level", som senare bara hette "Highest".



Minns Nuffmente och deras konflikt med Dogge under ett uppträdande i norsborg.
Minns när "Cuz-Ins" vann Zoom-96 (en talangtävling som leddes utav Z-tv), så de fixade så vi var på Lollipop och vi plankade in backstage för att träffa "Ghostface Killa" från "Wu-Tang Clan".

Har många sköna historier från den tiden.
Raptävlingarna, festerna, pundarundorna, konflikter, kläderna, vänner, bråk och knas, vattenfestivalen och en massa annat som hörde till min uppväxt.

Boken fick mig även att minnas hur jag kom in i hela Breakdance scenen och hur stor Hip Hop var i stockholm i slutet på 90- talet. Många av mina bekanta som man träffar ute på hiphop klubbarna nu i stockholm var från dessa tider.
Vilka grymt roliga tider det var.

Nostalgitripp helt enkelt. Skööön Bok!

Inga kommentarer: