17 januari 2009

SvartTaxi Auktion



Svart taxi, de är sköna.

Första gångerna jag var ute i Gävle så var det som om de som bodde där inte visste vad det var.
De skrattade högt då jag gick fram till en helt slumpvis bil. Öppnar bildörren och säger:
"Taxi?" Och åker iväg.

I Sthlm åker jag jämt SvartTaxi. Inget som jag skulle rekommendera ensamma unga tjejer eller tjejer överhuvudtaget.
Men åker ni med mig så är det ju lugnt.
Jag kan ju tugget:
"Kompis... Hur mycket till hem?... iiiiiii... Brushan... försöker du blåsa mig? Kom igen, Amigo! Comviq-kompis pris?...150 parra... Walla? Du svär? Mycket Bra. Mycket Bra. Tamam. Då axar vi!"

En kväll då vi hade varit ute med jobbet så kommer vi ut från Donken kungsgatan. Utanför står ett helt gäng och säger "Taxi?". Åker man inte taxi den kvällen så är det alltid kul att vara lite dryg och svara "Nä, jag heter inte taxi. Du måste ha förväxlat mig med nån annan".

Men denna kväll så var vi ett gäng och vi skulle till tyresö på efterfest.
Så jag frågar första bästa:
"Hur mycket till tyresö?"
Killen svarar 300 kronor.
Jag säger att det kostar 300 med vanlig taxi. Jag går till nästa kille och frågar samma sak.
Den första killen säger nåt på sitt språk till den här killen, så den här killen svarar också 300.
Det gör mig irriterad att den första la sig i, jag ville ju pruta.
Så jag går till en tredje. Visar honom 200 kronor och säger
"Du får 200... PAM... direkt! om du tar oss till Tyresö" han tvekar på att svara. Jag vet att han funderar på det. Men de andra börjar skrika grejjer så den här killen vet inte vad han ska svara.
Så jag ropar till alla där "Är det nån som vill skjutsa oss till tyresö för en hundring?".
Killen som inte har svarat än, kommer och säger "Men du sa 200 nyss?"
"Jo, men du kanske vill stå här med dina kompisar hela kvällen eller vill du åka 15 minuter och tjäna en hundring"
"200?"
"Nä, försent. Vill nån skjutsa för en hundring?"
En annan, från ingenstans svarar "Jag!" och alla andra omringar killen och ger sig på stackarn, skriker och skäller.
Han måste ha brutit mot Svarttaxi taxan. De tänkte säkert anmäla honom till SvartTaxi förbundet eller nåt. De var sååå upprörda.
Så medan de skäller på honom så kommer 200-killen tillbaka och typ "Okej...kom... en hundring".
Så vi går mot hans bil.
Då de andra ser detta blir det värsta upproret. Pöbeln kommer mot oss och skriker och svär.
Vi hoppar in i bilen och åker iväg med folkmassan i bakgrunden skrikandes.

När vi kom fram så fick ju killen självklart 200 kronor för att han var schysst.
Så fungerar SvartTaxi auktion i sthlm.

Inga kommentarer: