28 mars 2009

Operation Snöstorm


"Operation Snöstorm" var en tradition som vi införde i högstadiet under vår tid.

Vi gjorde det nån gång per termin och jag vet inte hur många år efter att vi slutade högstadiet som det fanns kvar.
"Nästa år så måste ni fortsätta med detta. Det är tradition." sa vi till åttorna innan vi slutade nian och jag hörde att de gjorde det också.

Det började en gång då klasserna då och då samlades i skåphallen för att rensa sina skåp från skräp. Typ som vårstädning utav skåpen.
På nåt sätt så slutade det med att vi (De andra 2 busarna i min klass och jag) kastade allting på golvet, blev klara fortare och kunde gå på rast.
Detta spred sig till något stort i skolan varje termin.

För att "Operation Snöstorm" skulle ha nån verkan så var det meningen att så många som möjligt medverkade.
Man fick gå och värva folk månader innan till det här.
Alla medverkade till slut.
Folk från olika årskurser, tjejer, killar, nördar, tuffingar, pluggisar och de mindre intelligenta.

Operation Snöstorm:

1. Spara alla papper, stenciler, blanketter osv som du får på lektionerna.
Samla så mycket papper som möjligt under terminer i ditt skåp.

2. Bestäm datum, tidpunkt då "Stormen" bryter ut. Helst en tidpunkt då alla har lunch eller så många som möjligt inte har lektioner.

3. Vid klartecken, gå till skåpet och börja riva alla papper, stenciler, block, blanketter, allt du kan hitta i ditt skåp som du inte behöver och riv det i så många småbitar som möjligt.

4. Kasta hemmagjorda konfettin på golvet. Gör det i samband med att 200-300 andra elever också gör det, så kommer skåphallen se ut som att det har snöat. (Tyckte vi i alla fall)

Synen var otroligt. Tänk "Prison Riot", 300 elever som kastar en massa sönderrivet papper på golvet över hela skolan. Lärarna hade ingen chans.
Alla kunde inte få kvarsittning och de hade ingen/inga ansvariga för detta.
Visst fick man oftast gå på "Förhör" så fort nåt hände i skolan (The usual suspects) men de hade aldrig några bevis.
Det enda som jag åkte dit för var i stort sett när en stor tavla råkade gå sönder då vi lekte "Moderna Museet"-stöten.
De stängde inte av mig från skolan för att jag nekade till allt annat som de visste att jag hade gjort.
"Har ni bevis? Fixa foton, fingeravtryck och vittnen så kan ni komma till mig".
Ingen skulle vågat skvallra och jag brukade vara rätt smidig så att de aldrig såg oss och skyllde ifrån mig lätt.
"Du ljuger" sa de ofta.
"Bevis?" svarade jag bara.

Jag fick byta klass då jag bara hade en termin kvar att gå. Min klassföreståndare ville inte längre ha mig i klassen och de ville splittra på busgänget.
Jag fick gå i bild med sjuorna när jag gick i nian och matten fick jag sitta och göra själv i ett rum med en special lärare som hette Karin. Ibland med några yngre som behövde hjälp med sin matte.

En gång under en sån specialmatte lektion så körde skolans elver snöstormen utan mig.
Jag missade den men visste att det skulle ske under min lektion.
Då vi kommer ner till skåphallen så är hela skolan nedskräpad och Karin säger:
"Ser du vilken tur att du satt med mig. Annars skulle vi ha trott att det var du som gjort detta. Känns inte det bra?"
"Jo, ni skyller ju allt på mig annars"

2 kommentarer:

Gödis sa...

Ja... bra sagt Karin. Det är inte lätt att vara en retard. En annan hade sagt så här:

Oj... det var visst inte du. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att du blev utpekad och utsatt för särbehandling pga våra misstankar. Nu är det verkligen bevisat att det var inte du.

Guilty until proven innocent!

Tänk om man kunde gå tillbaka till skolan... med allt man vet nu. Jag skulle äta upp lärarna. Biatches!

Gangsta sa...

HEHE
Alltså... De hade ju rätt att misstänka mig bara att jag aldrig åkte fast :)

Det kommer en till rolig historia sen om året efter att jag slutat skolan och gick för att hälsa på HEHEHE
Då fick jag värsta ursäkten.
Lärarna, Karin, Sven, Urban och skolvärdinnorna var ju egentligen snälla. Det var ju vi som var djävlarna.

Jag skulle velat göra om Högstadiet igen. Tror inte att jag skulle ha ändrat nåt förutom att nu har man lärt sig att ragga brudar :P