15 mars 2009

Tvestjärtar


Jag var med i scouterna som barn.
Vi åkte till Danmark på ett läger som de kallar för Jamboree. Där fanns det scouter från hela norden.
Jag bodde i en 2 manna tält tillsammans med en kompis bredvid en stor 15-20 manna militärtält där några andra sov i.
Vi fick matrasoner varje dag.
Till frukost så fick man mjölk och flingor och de räckte bara till en portion.
En morgon så råkade jag ta fel på salt och socker som låg i genomskinliga påsar. Jag som är sockergalen hade jättemycket utav det i min mjölk, så att den sen smakade som havsvatten för att jag hade tagit fel.
Inte fick jag nytt mjölk och man var tvungen att äta, så jag fick neutralisera saltet med ännu mera socker så att det skulle smaka någorlunda ätbart. Det var nog det vidrigaste som jag har ätit. Salt/Sockrig mjölk med flingor.

En rolig grej man kunde göra var att ta ett par råa ägg och lägga i folks stövlar.
Sen skrek man:
"Det brinner!!! Det brinner!" och de rusade ut och sparkade in sina fötter i stövlarna utav all stress. Ni kan ju ana resultatet själva.

Vi var där i ungefär en vecka och hela stället krylade utav tvestjärtar.
Varje kväll innan vi gick och la oss fick vi rensa tältet från såna kryp. Vi dödade de inte, utan bara la de i en ICA-påse.
Det pågick hela veckan och alla andra hjälpte också till med att fylla ICA-påsen med såna kryp.

Sista dagen hade vi en hel ICA påse fylld med levande tvestjärtar.
Att känna på plastpåsen från utsidan var som att hålla i en påse bönor.

Vi fick för oss att skoja lite med en av våra ledare som sov i det stora militärtältet.
Medan han var borta så tömde vi innehållet i påsen i hans sovsäck och stängde till öppningen så att inte krypen skulle smita.
Tittade man in i det gula sovsäcken så såg det ut som en scen ur filmen Indiana Jones 2 när Indiana och den blonda bruden är inne i krypgrottan.
Hundratals kryp som rörde sig i alla riktiningar.

Då kvällen kom och alla skulle gå och lägga sig så låtsades vi spela kort med de från militär tältet för att kunna vara i närheten utav sovsäcken och bevittna stunden då ledaren skulle till sängs.
Ledaren klär av sig och hoppar in i sin sovsäck endast klädd i sina kalsonger.
Vi är sitter som sten och åskådar.

Det är helt tyst i tältet och alla stirrar med förundran.
Ledaren ligger helt oberörd i sin sovsäck och försöker att sova.
Det går 10 tysta sekunder utan en reaktion. Tills...

"AAAAAAaaaaaHHHH"

Ledaren hoppar plötsligt upp som ett skott och dansar regndans.
Försöker skaka av sig krypen som krälar över hela hans bara kropp.
Vi skrattar så att vi nästan inte kan andas.
Det roliga är att ledaren fattade inte att det hela var ett skämt utan att han tyckte att det var vanligt att man hittar nån enstaka kryp i sovsäcken då man gick och la sig.
"Undrar varför de just valde min sovsäck? ovanligt många idag" undrade han efter att han tömt sin sovsäck ute i naturen.

Det var inget kul att han inte fattade att det var vi. Man vill ha lite ära. På bussresan hem så berättade vi det för honom precis innan han gick av.
"Du vet tvestjärtarna? Det var vi"
"HAHAHA den var bra!! Vänta bara tills nästa läger. Då får ni sova med ett öga öppet. Jag har några bra jag också"

Vi tittade på varandra och visste att han hade varit med ett tag. Han hade säkert ett par bra practical jokes i rockärmen.
Det var min sista hajk.

2 kommentarer:

south of sthlm sa...

vaddå "Det var min sista hajk." ?
Jag trodde du va gangsta!?

Gangsta sa...

HAHA
Jag var liten!