6 mars 2009

Skjulet (Pedro 3)

(Det blev ett inlägg ändå innan jag drar till sthlm)

Det här var också en sån slags invigningsskämt på en ny kille som hade sin första arbetsdag på jobbet. Han hade jobbat på en annan restaurang och jag ville att han skulle känna sig välkommen in i nya gänget.

Vi hade ett skjul utanför restaurangen som användes lite som ett lager. Vi kallade den för "Korallen".
På personaluppställningen (där man ser vilka stationer som folk ska stå och jobba nånstans) hade jag skrivit "Kalle - Korallen 12-16".
Då han kommer till jobbet så undrar han ju självklart vad det är för något. Jag förklarar:
"Det här är ju inte samma som du har jobbat i tidigare. Så vi tänkte att du skulle lära dig de stationer som du inte har jobbat med tidigare. Du börjar i Korallen" och börjar gå utåt mot skjulet.
Inne i skjulet hade jag satt en stol. På stolen hade jag förberett en annan medarbetare som bara satt där i mörkret.
Jag öppnar och säger till killen som sitter därinne i mörkret:
"Du kan gå på rast nu. Kalle här tar över. Har det gått bra?"
"Ja... det har gått bra. Mycket att göra bara. Hann knappt med"
och så går killen inomhus.

"Vad är det jag ska göra då?" Frågar Kalle.
"Sätt dig bara så märker du ju"
"Ska jag riva flikar på kartonger? Ska jag städa? ska jag organisera lagret?"
"Näää... sånt finns det inte tid med. Du kommer att ha fullt upp. Jag kommer om ett par timmar och följer upp hur det går för dig. Klockan 16 kan du byta station"
Jag stänger dörren till skjulet så att det är kolsvart därinne. Jag har alltså inte ens tänt lampan för stackars Kalle.
Så väntar vi...

Kan ni tänka er vad han lär ha tänkt? Här kommer han till ett nytt jobb och vill visa framfötterna. Han blir då inlåst i en kolsvart isolerings cell och har fått en uppgift som han inte ens har en aning om vad det är av sin chef. Där ska han spendera sina kommande 4 första timmar på hans första arbetspass.
"Hoppas att jag gör bra ifrån mig", tror ni att han tänkte så?

Vi samlar ihop hela personalstyrkan och öppnar dörren efter cirka 5 minuter från att Kalle gått in i skjulet.
Kalle är ambitiös och står och försöker organisera lite kartonger i mörkret.
Vi skriker:
"VÄLKOMMEN TILL TYRESÖ, KALLE!!!"
Han fattar att han gått på en luring.

3 kommentarer:

south of sthlm sa...

hahahaa...varför finns det så många idioter?

jag ska bräcka dig i den här genren.

första inlägget om restaurangpranks kl.00:15

Gangsta sa...

HAHA
Ibland är det för lätt.

Typisk hip hop att göra allt till en battle HAHA
Ser fram emot att höra...
Kan tänka mig att du varit med en del :)

Anonym sa...

jag vill AAAAAAAAAAAAAAAAAAALDRIG jobba för dig!!! hahahahahahaha :oD