28 februari 2009

Clark Kent


Jag undrar ifall vi ser likadana ut för kineser, så som vi ibland tycker att alla kineser ser likadana ut?

Vi hade en thailändare på jobbet som var ny.
Han sitter med oss och försöker lära sig alla namnen på de anställda.

En kille går förbi.
"Vad heter han då?" Undrar Thai.
"Det där är Jeppe"
En kvart senare har Jeppe fixat sina linser så han går förbi fast utan glasögon. Han brukade oftast komma till jobbet med glasögon och under dagen byta till linser.

"Vad heter han då?" Undrar Thai.
Jag tänker då i huvet "Är killen blind? Han har ju redan frågat!"
Så jag svarar:
"Det där är ... öööh.... Niklas" (får jag chansen så tar jag ju den)
"Niklas? Okej... han liknar Jeppe lite"
"Nää? Tycker du? Det tycker inte jag. De har olika frisyrer och har olika näsor. Men visst, deras gångstil är ju samma."
"Jag tycker i alla fall att de liknar"

Nån vecka senare så kommer Jeppe. Jeppe var inte den mest sociala och brukade oftast vara lite bitter på saker fast på ett roligt sätt. Han var inte den som var rädd för att säga vad han tyckte. Det var en kille som jobbade i lagret för sig själv och störde sig på dumma människor. Så säger han:
"Han den där nya kinesen går och kallar mig för Niklas hela tiden. 'Hej Niklas. Hej då Niklas'. Jag har inte fattat att han menade mig, tills idag då det inte fanns någon annan i rummet och han hälsar"
Vi skrattar.
Det hade gått en vecka och varje morgon så undrade Thai om Jeppe och Niklas.
"Var tog Jeppe vägen? Jag såg han i morse?
"Jeppe mådde dåligt, han gick hem"

"Varför kommer Niklas alltid försent?"
"Han jobbar bara deltid, så han börjar senare"

Till sist så går Jeppe och ska rätta honom för att han står inte ut längre och säga att han inte heter Niklas.
Thai fattar ingenting, så jag förklarar för Thai:
"På morgonen så kommer Jeppe med glasögon. Sen under morgonen så tar han av sig de och fixar linser. Så Niklas och Jeppe är samma kille. Det är därför du aldrig ser de i samma rum samtidigt. Jag bara lurades... i en hel vecka"
Thai försöker då leka smart.
"HAHAHA näää.... ni försöker blåsa mig. Tror ni att jag går på sånt så lätt? Man ser ju att de är två olika personer. De liknar ju ingenting. De har olika frisyrer och har olika näsor. Men visst, deras gångstil är ju samma."
"Nä... jag lovar. Jeppe är Niklas"
"Ni måste tro att jag är blåst"

Till sist så fakkar Jeppe ur och hämtar sina glasögon. Sätter på sig de och säger:
"Clark Kent!"
Tar av sig de
"Superman!"
På med glasögonen
"Clark Kent"
Av
"Superman"

"Jeppe"
Av
"Niklas...
Ser du nu!!? dumma kines!!! SER DU NU?!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du e så taaaaaaskig mot dina medarbetare!!! hahahahahahahahahahaha :oD

Gangsta sa...

Dumhet straffar ju sig själv :)
Det var bara roligt att när vi väl talar sanning så vägrade han att tro på oss. HAHAHA

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHA Ja, ja, if that makes u sleep better at night!! hahahahahahahahaha :oP