4 februari 2009

Vårbergs Guldsmed


Jag hade handlat mat på ICA och stod i kassan och skulle betala, då det hördes en smäll.
"Har ungarna redan börjat med Fyrverkerier?", sa jag till kassörskan.
Det var november, och det var inte ovanligt att ungar sprängde smällare inne i centrum.
PANG!!
Ännu en smäll hördes. Tänkte inte mer på det, tog mina kassar och började gå hemåt.

På vänster sida ligger det en video butik, en krog (Vitlöken) och tunnelbane stationen.
På Höger sida så finns det en frisörsalong, en pizzeria, en guldsmedsbutik och en tobak.
Jag gick på höger sida längs dessa butiker och tänker inte på vad folktomt det är på min sida.
Då jag tittar åt vänster och ser jag att en massa folk sitter på huk och tittar åt mitt håll.
Till och med Centrumvakten sitter på huk.
Jag fortsätter att gå utan att förstå vad de håller på med.
Då jag kommer fram till Guldsmeden, så möts jag utav två killar i mörka motorcykel hjälmar och en massa skrik. Jag står i stort sett två meter ifrån killarna. Killarna springer bort mot utgångarna där det står ännu en kille med moppe och väntar. En av killarna bär på en pistol och de åker iväg på mopederna. En ung kille kommer ut ur butiken och skriker "Stoppa de... gör nånting!".
Han skriker inte på mig utan på vakten som sitter och gömmer sig. Killens far kommer ut ur butiken och ser ut att blöda på armen.

Då hajjar jag att jag bevittnat ett rån.
Kommer hem till min sambo och berättar lite stolt om vad som hänt. Det var inte första gången som jag sett nåt sånt hända och Vårberg var oftast med på nyheterna. Jag hade själv aldrig drabbats för nåt liknande.
För det första så kände jag de flesta i området och för det andra så kände folk mig. Så jag var aldrig orolig. Men flickvännen grät och var rädd att nånting kunde hänt mig.

Ur Expressen 12 november 2004:

"Strax före klockan 20 slog rånarna sönder glasrutorna till entrédörren till butiken i Vårbergs centrum och fick upp dörren. Där inne arbetade den 53-årige innehavaren med sina tonåriga barn, en son och en dotter. Innehavaren försvarade sin butik och försökte knuffa ut rånarna. - Enligt sonen utbröt vilt slagsmål, berättar vakthavande befäl på Söderortspolisen för TT.

En av rånarna slog innehavaren blodig i huvudet med en kofot. Även sonen blev slagen med kofoten. Rånarna sköt minst två skott. Polisens tekniker hittade två skotthål i taket samt en hylsa. Troligen fick rånarna inget med sig. Polisen hörde innehavaren på sjukhuset sent på kvällen. Rånarna bar hjälmar och kom undan på två motorcyklar. Ett stort spaningspådrag blev lottlöst, men polisen har gott hopp om att fånga dem eftersom butikens övervakningskamera filmade hela förloppet, uppger vakthavande polisbefälet."

Några år senare så är jag i Vårberg och hälsar på.
Flyttade ifrån Vårberg 2006 och det var ett tag sen som jag var där.
Jag och min systers pojkvän träffas för att äta lunch, och sitter utanför pizzerian i Centrum.
Då berättar jag om min upplevelse med guldsmeds rånet.
De blir i stort sett rånade stup i kvarten, och jag förstod inte varför man öppnar en sån verksamhet ute i förorten.
Just då jag har berättat färdigt, så skriker två ungdomar på en kille:
"DU!! Stanna fan"
Killen vänder sig om mot killarna och ser lite skrämd ut. Killarna närmar sig honom och han börjar springa. Killarna springer efter.

"Typiskt vårberg, det ska alltid bli bråk" säger jag till min systers pojkvän.
"Säkert nån uppgörelse. Han var säkert skyldig grabbarna pengar eller nåt" fortsätter jag.

Vi tänker inte mer på det och börjar att äta vår mat. Några minuter senare anländer polisen och går in i Guldsmedsbutiken. De kommer ut med en kille i handfängslen.
"Vafan? IGEN?!" Säger jag.
"Vaddå? Blev de rånade?"
"Jag tyckte väl att det var nåt skumt med den där killen. Han bar ju på en väska eller nåt" Säger min systers pojkvän.
"Ja, han vände sig säkert om för att se ifall hans kumpan var med, men så kom smågrabbarna och skulle leka hjältar"

Grabbarna återvänder men de verkar inte ha hunnit ikapp rånaren.
Just när jag sitter och berättar om Guldsmedsrånet 2004 så blir de rånade IGEN.
Ganska ironisk.

Ur Expressen 30 mars 2008:
"En guldsmedsbutik i Vårbergs centrum rånades på söndagseftermiddagen av två män i 30-årsåldern. – De hotade personalen med knivar, säger Björn Svensson, lkc-befäl vid Stockholmspolisen.
En av männen greps i butiken. Den andre hann smita i en blå Audi som senare hittades övergivan i närheten av brottsplatsen.
– Så rånare nummer två letar vi fortfarande efter, säger Svensson.
Det är oklart vad rånarna kom över för byte.
"

Inga kommentarer: