23 februari 2009

The Rat

Var på väg till stan för att festa.
Hade stämt träff med några brudar så vi skulle förfesta hemma hos de.
Men jag som är en tidsoptimist gick hemifrån för sent som vanligt. Jag var redan sen och var tvungen att hinna med tunnelbanan för att inte bli alltför sen.
Jag springer till tunnelbanan och missar tåget med bara nån sekund. Det är så typiskt just när man har bråttom.

Jag får såklart vänta på nästa tåg som skulle komma om tio minuter så jag ringer och meddelar att jag missade tåget och blir lite sen.
När det är dags för nästa tåg att komma så åker den bara förbi utan att stanna.
"WTF!!!? Helvetish? Va'fan!"
Högtalarna meddelar då:
"På polisens order är Vårbergs tunnelbana avstängd tillsvidare. Tunnelbanan kommer ej att stanna i Vårberg"

Alla resenärer blir som galna och rusar upp till spärrarna för att ta reda på vad som händer.
Jag fattar att det måste ha hänt nåt brott och polisen jagar brottslingarna. Har inte tid att tjafsa eller vänta tills allt löser sig, så jag måste ta mig till närmaste station till fots.
Hastigt så går jag mot Skärholmen som ligger närmast.
Jag är redan 20 minuter sen och har en halvtimmes resväg till stan. Alltså skulle det nu bli totalt nästan en timme försening med gångvägen och allt.

Framför mig går det två killar som också verkar vara på väg till Skärholmen. Det går nån enstaka resenär bakom mig som har tänkt som jag.
Vi går längs en väg som följer spåret. Vi har spåret på vår högra sida. Längre fram kommer man till Skärholmen. Vid vägens slut så svänger en polisbil sakta in på vår väg. De båda killarna reagerar och springer ner mot spåren och gömmer sig.
"Jahaaa" tänker jag lite bittert och signalerar till polisbilen att de ska stanna.

Jag vet att det är dödsstraff att vara en "snitch" i förorterna. Men tack vare dessa jävlar så var jag så jävla sen till festen att jag nästan funderade på att skita i allt och stanna hemma. De hade sabbat min kväll mer än vad det redan var pga jag var sen från början. Hade jag bara hunnit med tåget så hade jag bara varit 10 minuter sen. Sen är jag ju skadeglad.

Polismannen i passagerarsätet rullar ner rutan och undrar vad jag vill.
"Jag tror att de ni jagar ligger där och gömmer sig"
Bovarna tittar upp och ser jävligt förvånade ut. De lär ha tänkt "Vafan? Sätter han dit oss den där blatten?"
Poliserna springer ut med dragna vapen. Ännu en polisbil dyker upp. Allt är som på film. Polisen ropar åt de att stanna och lägga sig ner, då bovarna försöker springa.
Men jag har inte tid att stå kvar och titta så jag går mot Tunnelbanan.

Kommer fram till t-banan och där blir jag stoppad av en polis.
Han vill se legitimation och grejer. Jag ser att jag inte har mycket tid kvar tills nästa tåg kommer och säger
"Kom igen... jag har bråttom. Det var ju jag som hjälpte till att få fast bovarna"
"Var det du? De sa att du hade försvunnit rätt fort. Det borde finnas fler som du" Säger aina.
"Äsch... De gjorde så att jag är sen till stan. De sabbar min kväll så jag kan lika gärna sabba deras"
"HAHA bra tänkt. Tack i alla fall".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du vad snubbarna hade gjort for att bli jagade av polisen?

Anonym sa...

Vet du vad snubbarna hade gjort for att bli jagad av polisen?

Gangsta sa...

Har ingen aning. Det har var typ efter 22 så kan ha varit personrån eller nåt. De gick ganska lugnt framför mig och pratade. Det var när de hoppade ner mot spåren och la sig på gräset som det verkade skumt.
Kände mig som Smokey i Blood In Blood out HAHA "I am not a Rata"

Gangsta sa...

HAHA Vicks...
Jag kom på att du bara kommenterar så fort det handlar om gangster, brottlingars och kriminalitet :)

Jag borde skapa en egen serie bara för dig HEHEHE

Gangsta sa...

Förresten V-blå...
Såg en match på UFC med en kille från Liverpool som heter Dan "The Outlaw" Hardy. Imponerande kille!! Sen fick han prata lite... shit... de pratar helt efterblivet i Liverpool. Hajja knappt vad han sa.