12 februari 2009

Ericsson T28



Historien om en Ericsson T28.
Det var en gång tre kompisar som gick in på en bar. Baren heter East och ligger på Biblioteksgatan i Stockholm tror jag.
Kvällen hade inte varit så roligt som det kunde ha blivit, så vi var lite rastlösa och skulle strax lämna stället och bege oss hemåt.
På väg ut mot uteserveringen, så tog vi och gick på det området som ska föreställa "dansgolv". Det står alltså 300 pers och trängs i ett hörn och tror att de dansar.
Då råkar jag sparka på nånting. Då jag ser efter vad det är, så ser jag att det är en sprillans ny T28.
Okej? tänker ni. Vad gjorde blatten nu? Här får ni lite alternativ.
(Nu leker vi lite hur gör djur)

1.
Så jag tar upp mobilen och ser att den är på. Jag ser mig omkring och det verkar som att det inte är nån som letar efter den. Jag sträcker på mig och lyfter mobilen med den ena handen och ropar:
"ÄR DET NÅGON SOM HAR TAPPAT SIN MOBIL??"
En fjärdedel utav folket räcker upp handen och säger
"jag".
Det kommer fram en stor turk (Turk kan betyda Arab, kines, syrian, sydamerikan eller typ ryss eller jugge. Ni vet vad jag menar, en blatte. När vi var små och skulle handla på livsmedelsbutiken så spelade det inge roll ifall killen som jobbade var indier. Man sa alltid... "Jag drar till turken och handlar". El turco)
och säger:
"Den är min, ge hit!"
"Kan du beskriva den?" svarar jag.
"En telefon med 12 knappar på! Ge hit... nu!!" Turken tar mig i kragen.
"Okej, du verkar vilja ha den" och ger den till honom.
Så begav vi oss hemåt.

X.
Jag plockar upp telefonen och ser att det är senaste ericsson. Jag hade själv en ful okänd märke (SAGEM?) på den tiden. Telefonen var fortfarande igång och på den tiden hade man inte börjat spärra stulna mobiler än. Inte fort i alla fall.
Men sen fick jag dåligt samvete och tänkte på lilla Lisa som säkert sparat hela sin veckopeng i flera år och äntligen köpt en flashig mobil så hon kunde festa på stureplan (även om det var lilla East vi var på). Men någon knuffade till henne och hon tappade sin mobil och sina glasögon. Så med hennes synfel, kunde hon inte urskilja vart mobilen hade ramlat och nu sitter hon och gråter med tröst utav sina tjejkompisar på toaletten.
Så jag tar mobilen och lämnar in till bartendern. Lämna även en lapp med mitt nummer, så att ifall ingen hämtar den så kan jag få den.
Om nån hämta den så ville jag veta det. Jag gjorde klart för bartendern att om jag hör att han plockat på sig den själv... Då jääääävlar! (Med glimten i ögat, fast med tillräckligt allvar så att han inte ska våga chansa).
Dagen efter så dyker det upp en Snygg tjej som inte heter Lisa och hämtar upp sin mobil. Hon får mitt nummer utav bartendern och hon ringer och tackar. Jag råkar vara i stan just då så jag är fräck nog att be henne bjuda på fika som hittelön. Det slutar med att vi dejtade i 2 månader innan vi märkte att vi var för olika och gick separata vägar. (Yeah right)

2.
Jag plockar upp telefonen och ser att det är senaste ericsson. Jag hade själv en ful okänd märke (SAGEM?) på den tiden. Telefonen var fortfarande igång och på den tiden hade man inte börjat spärra stulna mobiler än. Inte fort i alla fall.
Så jag stoppar den i fickan och vi går ut.
Väl ute så visar jag mobilen för polarna.
"Titta vad jag hittade"
Alla vill röra och peta. Då det plötsligt ringer på mobilen.
Tururur-u turururu ru uuuu (det här råkade bli Nokia signalen. Menade skriva Ericssons, men har glömt hur den låter)
Jag svarar och det är en kille på andra sidan luren.
"VEM ÄR DET? HAR DU MIN MOBIL??"
"Ja, jag hittade den..." Hinner knappt prata då han avbryter.
"Hörru... om jag inte får tillbaka min mobil inom 5 minuter så ska jag fan bryta varenda..."
KLICK.

"Fuck honom... vem fan tror han att han är? ringer o skäller vafan"
Tururur-u turururu ru uuuu (Fortfarande Nokia. Kommer fan inte på hur Ericsson signalen är)
Mobilen ringer igen.
Jag svarar och killen skriker igen:
"Hörru din blatte... jag ska ha min mob..."
KLICK
"Fuck han... hade inte han varit så full och otrevlig hade jag säkert gett han mobilen tillbaka"

Så... Där står vi. Tre grabbar med en ny öppnad mobil och en arg snubbe som äger den.
Nu jävlar.
Vi började med att skicka elaka sms till folk på hans lista, från hans mobil och tyckte att det var skitkul.
Typ där det stod "Älskling" så skickade vi nåt i stil med "Jag måste säga att jag är förälskad i Niklas och har alltid varit det. Det är därför jag alltid velat ta dig i baken tidigare. Det är slut... men vi kan vara kompisar, kompisar, kompisar".
Eller så kunde vi bara ringa någon slumpvis (klockan var 3 på morgonen) och bara skrika och störa.
Vi höll på så hela vägen till Seven Eleven.
På väg dit så ringde jag nummerupplyssningen och bad om ett 071 nummer.
"Nåt dyrt" sa jag.
Jag förväntade mig nånting med sex men fick lyssna på Horoskop. Och det rullade hela vägen till Seven Eleven.
Tror till och med att jag ringde min bästis från göteborg för att hon skulle få bonus på sin kontant. Hon la telefonen på kudden och sov vidare medan minuterna tickade.
På Seven Eleven så hittade vi en uteliggare som inte hade pratat med sina barn på flera år. Hon grät när vi erbjöd oss att ringa hennes son från mobilen. Hon ringde och pratade med sonen som fyllde år och var rörd. Tackade oss och vi bjöd även på en liten meal. Korv eller pizza... minns inte riktigt.
En annan kille som vi träffade på 7-eleven var en Etiopier som fick ringa hem till sin familj i Afrika. De pratade kanske i en kvart, tjugo minuter.
Vi hoppade på nattbussen och en av mina kompisar ringde till somalien och pratade med sin bror hela vägen till masmo där jag skulle gå av.
När jag gick av, så pratade jag rätt länge med en tjej som jag tyckte om.
När jag kom hem så väckte jag morsan och vi ringde till min syster i New York och pratade med henne i över en timme. Tills batterierna började ta slut. Vi hade ingen ericsson laddare så den dog till sist.
Dagen efter så köpte farsan en Ericsson laddare och bytte SIM-kort på mobilen. Han fick behålla mobilen. De undrade var jag hade fått den ifrån och jag berättade som det var.
Det slutade sen med att han åkte och tankade bilen några månader senare och glömde mobilen på biltaket. Körde iväg och kom på att han glömt mobilen och hittade den överkörd i 1000 bitar.

- Kommer någon på hur Ericsson signalen gick så meddela mig gärna. Blir galen... Har bara Nokia signalen i huvet. Även SMS signalen jag har i tankarna är Nokia. (Ty-tyt.. Ty-tyt)

5 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha tror fan jag kommer ihåg den där överkörda mobilen. hahaha

Anonym sa...

hahahahahahaha Du e bäst, Softy-Guy!!! hahahahaha :o)

Gangsta sa...

Självklart alternativ nummer 2 som är den rätta.

Anonym sa...

Jag ska översätta den här. Vill ladda upp i rysk Livejournal.

Gangsta sa...

Vad kul!
Du får säga vart den hamnar. Vore kul att se min historia på ryska :P