23 februari 2009

Filmklippet


P3 tror jag att det var, hade en tävling på mornarna som hette filmklippet.
De spelade en filmklipp i radio som tex
"I'll be back" och lyssnarna skulle ringa in och gissa vilken film repliken kom ifrån. (Terminator för de som inte vet)

Jag hade ett jobb 99 på en elektronik monterings firma. Det var inte riktigt ett jobb för mig. Stillasittandes och skruva en massa skruvar. Jag blev bara rastlös.
Jag roade mig på mornarna genom att ringa och tävla i radio.
De spelade oftast P3 på jobbet så ibland kunde man komma med i sändning och alla på jobbet skulle höra.
Det man vann var typ en CD eller en VHS med filmen eller nåt sånt. Jag ringde inte för priset.
Jag är en busig kille.

Jag är filmfreak så jag var oftast den som var bäst på att svara på vilken film replikerna kom ifrån. Sen skulle man var snabb på att ringa.
Men nu kommer det busiga...

Radio: "Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship."
Så ringde man till radio.
"P3, Hallå?"
"Hejsan, jag vill vara med och tävla i filmklippet"
"Vad har du för gissning?"
"Kan det vara Casablanca?"
"Det kan det vara... ett ögonblick så kommer du i sändning..."
Så tog typ låten slut och de börjar prata, och det här är vad folk på jobbet kunde höra:
"Vi har en lyssnare här som har en bra gissning på filmklippet tävlingen... Vad var ditt svar?"
"Jag tror att det är från Disneyfilmen Bambi"
"ööööhh? nääää? du hade en annan gissning innan"
"Nä... jag tror att det är Stampe från filmen Bambi"
"Ääääh?? Näää? Tyvärr det... är... fel, men du är välkommen att ringa igen"
Och alla på jobbet bara skrattade. '
Så väntade man till nästa dag och då var det en ny replik, typ:
"You karate do "yes," or karate do "no." You karate do "guess so," just like grape. Understand?"
Så ringde man:
"P3, Hallå?"
"Hej jag vill gissa på filmklippet"
"Vilken film tror du att det är?"
"Det är från Karate Kid tror jag"
"Okej... håll kvar ett ögonblick"
Så kom sändningen i radio.
"Vi har en tävlande med oss... Hallå?"
"Hej"
"Vilken film tror du att det är?"
"AAAAAAA... IIIIIIIII... KÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!
AAAAAAA... IIIIIIIIIII... KÅÅÅÅÅ!!!!!"

-KLICK!
Så skrattade de på jobbet.
Tävlingen var alltid klockan 8:30.
Ibland kunde jag ringa redan vid 7
"P3 Hallå?"
"Jag tror att det filmen Aliens"
"Ursäkta?"
"Film klippet... jag tror att det är Aliens"
"Men vi har inte börjat än... vi har ännu inte spelat klippet"
"Jaha... förlåt... jag ringer sen"
Sen kunde de spela upp nåt och jag ringde. Spelade inge roll vilken klipp det var så sa jag:
"Aliens, jag tror att det är Aliens"

Vi tjuvringde denna radio station nästan dagligen och drev med de.
Ibland lyckades vi komma i sändning.
Ibland ringde vi bara och svarade fel innan tävlingen ens börjat.
Det var ju innan nummerpresentatörer och sånt.
Har du nån favorit tjuvringning??

Inga kommentarer: