17 februari 2009

Namn?


Jag måste vara bland de sämsta på att komma ihåg namn.
Vet inte ifall det är så att jag har ett minne som en guldfisk eller om jag bara skiter i't.
De som känner mig kan oftast höra mig kalla folk för: "Grabben", "gubben", "gumman", "Tjejen", "Mannen", "Brorsan" eller "du där". Det är för att jag inte kommer ihåg vad folk heter oftast.
Här kommer några exempel.

Ni vet hur Ikea möbler alltid heter något? Byrån Stefan, Garderoben Lisa osv.
Vi satt på jobbet och monterade ett par stolar till personalrummet. Så säger en:
"Vi borde dra ut och dricka öl efter att vi är klara"
"Ja... men ring han den där Ansi och kolla ifall han också vill haka på"
"Vem fan är Ansi?"
"Ansi... han från pressbyrån"
"Du menar Said?"
"Said... Ansi... Skitsamma!"
Lite senare så tittar jag på förpackningen till stolarna. Det var stolarna som hette ANSI.
-----

Sitter i Masmo och ska ta tåget till stan. Syrran var med. Så kommer en kille som jag känner och går förbi.
"Hej" Hälsar han.
"Tjena Yasin. Allt bra?" Han tittar konstigt på mig och svarar:
"Javisst... annars?"
"Bara bra, bara bra"
Syrran viskar: "Heter inte han Erdam?"
Jag: "Jaaaa, just det... det är hans bror som heter Yasin"
-----

Sitter på söder i nån park och solar en sommar dag med syrran. Lite längre bort så sitter en tjej som gått i skolan med oss. Hon är också från Vårby. Jag har till och med jobbat med henne på Heron. Hade en liten crush på henne till och med.

Syrran: "Titta inte... men är inte det där...?"
Jag: "Jo... men det är det ju."
Vänder mig om och hälsar:
"Hej Camilla. Det var längesen. Hur är det?"
"Det är bra, tack. Själv?" osv.

När samtalet är slut så säger syrran:
"Du är så jävla dum. Lotta heter hon"
"Jaha... ? Trodde att hon hette Camilla"
"Men är du alltid tvungen att säga deras namn när du hälsar? Du vet ju inte ens vad de heter"
"Men om jag inte säger namnet, så tror de att jag inte känner igen de när de hälsar"
-----

Sitter på Tunnelbanan med en tjejkompis och det stiger in en kompis från Heron City.
Han jobbar åt ett annat företag men vi har jobbat tillsammans i Heron nu i ett par år vid det här tillfället.
Jag presenterar dessa:
"Johanna, det här är Fredrik. Fredrik, Det här är min kompis Johanna"
Fredrik: "Hej... Martin" och skakar hand.
Johanna: "Heter inte du Fredrik?"
Martin: "Nä... det är bara han som tror det"
Jag: "Men vafan... Jag har gått och kallat dig för Fredrik i flera år ju"
Martin: "Jag vet... och jag har rättat dig flera gånger. Sen gav jag upp"

Det här var bara några exempel. Har många fler... Vill ni höra de?

6 kommentarer:

Denise sa...

HAHAHA, JG ÄLSKAR DIN BLOGG OCH JAG KÄNNER IGEN MIG I SÅ MYCKET! :D

Är det lugnt på jobbet annars eller? För varje gång jag kikar till din blogg så har du uppdaterat ;D

Gangsta sa...

Jag får snart slut på historier ska du se. En gammal man som jag måste skynda att skriva innan jag blir alltför senil. Jag tror att bloggen dör ut när mina historier kommer ikapp Hedemora. Där tog spänningen slut... HAHAHA

Anonym sa...

Vill ALLTID höra mer!

. sa...

Ja men berätta mer!! Din blogg e bäst! :) Kommer ihåg allt d här. Fan va kul... d va som Alan som hälsa på Felix: "Hej, Felix"
Alan: "Hej Fredrik!"
En kvart senare, Alan: "Dig har jag inte hälsat på. Hej."
hahahaha

Anonym sa...

hahahahahahahhahhahaha alltså, du e bäst!!! hhahahahahahahahahahahaa finns absolut INGEN SOM DU!!!

Anonym sa...

Så det är därför som du alltid säger "gumman"? :)